کی هستی و داری چی کار می کنی ؟

من اسما کروبی هستم، مدیر محصول و طراح تجربه کاربری، دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی. من همیشه توی خانواده به این معروف بودم که وقتی خیلی کوچیک بودم هر سال از مدرسه به عنوان کسی که بیشترین کتاب رو خونده جایزه میگرفتم. خیلی با خودم حرف میزدم و برای خودم قصه تعریف میکردم و البته یکی از افتخارات دوران کودکیم این هست که توی همایش بچه های زمین سلام، مقاله ام جزو ۱۰ مقاله برتر بود و یک هفته مهمان رئیس جمهور در هتل لاله بودم!
ورود من به دنیای تکنولوژی و بخصوص وب از وقتی شروع شد که ۱۶ سالم بود و پدرم شرکت ISP توی کرج افتتاح کرد. اون زمان بود که با وب آشنا شدم. همون زمان ها HTML رو یاد گرفتم. CSS رو با کتاب امیر عباس یاد گرفتم (و اونموقع هیچوقت فکر نمیکردم که یک زمانی با مترجم کتاب از نزدیک دوست و آشنا باشم). دانشگاه اول IT خوندم و بعد نرم افزار، همین هم موجب شد بجای اینکه مثل اکثر بچه های نرم افزاری به سمت برنامه نویسی یا شبکه برم، وارد شرکتی شدم که در زمینه آموزش الکترونیکی فعالیت می کرد.


از پنج سال پیش، زمانیکه به عنوان کارشناس تحقیق و توسعه در حوزه وب مشغول به کار شدم، به حوزه تجربه کاربری علاقه پیدا کردم و تحقیق و مطالعه خودم رو در این باره شروع کردم. کتاب ها، دوره های آموزشی، مقالات و پست های وبلاگ متخصصان شناخته شده در این حوزه و بعد از اون شروع کارم در برهان به عنوان طراح ایده و محصول ویکی شاپیا از مرحله ایی که یک فکر خام بود تا زمانیکه به یک محصول کامل بر اساس شیوه طراحی مبتنی بر کاربر تبدیل شد، تجربه و تخصص من رو در این حوزه شکل داد. سال گذشته به کمک میلاد اسلامی زاد اولین همایش تجربه کاربری رو در ایران برگزار کردیم. چندین دوره مربی استارت آپ ویکند بودم، چند مقاله و ارائه در چند همایش و کنفرانس داشتم، سابقه تدریس در حوزه فروش و بازاریابی الکترونیکی رو دارم و در حال حاضر مدیر محصول و طراح تجربه کاربری دیجی کالا هستم.
وبلاگی هم درباره تجربه کاربری دارم و همیشه ایده ام این بوده که اینجا رو براساس چیزهایی که خوندم و یادگرفتم، اون رو به یک مرجع جامع برای یادگرفتن درباره تجربه کاربری به زبان فارسی تبدیل کنم.



از چه سخت افزارهایی واسه کار و زندگی استفاده می کنی ؟‌

من یک مک بوک پرو دارم که بیشتر کارم رو با اون انجام میدم، یک ایپد مینی دارم و یک آیپاد و تلفن همراهم Galaxy S ii هست (که خیلی هم دوسش دارم و یک جورهایی از جونم برام عزیز تره و تنها موبایلی هست که دوسال گذشته و هنوز گمش نکردم) و البته یک کامپیوتر ویندوزی هم در شرکت دارم. عکاسی رو دوست دارم ولی هیچوقت خرید یک دوربین حرفه ایی در برنامه زندگیم نبوده و اگر بخوام عکس بگیرم معمولا از گجت هام استفاده میکنم.
گجت های شخصیم، ست تبوک (لباس مخصوص تکواندو) و محافظ های تکواندوم هست که برام خیلی عزیزند و هرچند وقت یکبار حسابی تمیزشون میکنم! یک شمشیر سابر هست، که گاهی باهاش تمرین میکنم.



از چه نرم افزارهایی استفاده میکنی؟

برای چک کردن ایمیل هام روی مک بوک و ایپد از سرویس Mail اپل استفاده میکنم و روی گوشی از cloud Magic (که چند وقت پیش آرش زاد معرفی کرده بود) استفاده میکنم. برای کارهای documentary از Pages، word و بیشتر وقت ها google Docs استفاده میکنم و اگر بخوام جلساتم رو بنویسم سرویس evernote رو استفاده میکنم. برای پرزنتیشن ساختن اکثرا پاورپوینت انتخابمه مگر در مواقع خاص که از prezi استفاده میکنم.Clear اپلیکیشن مورد علاقم برای نوشتن تسک هام هست و البته Google calendar و ابزار کار گروهی انجام دادن هم Trello

توییترم روی مک، آیپد و گوشی تلفنم، اپلیکیشن رسمی توییتر هست. با توجه به کارم Photoshop رو زیاد استفاده میکنم و Axure ابزار ساخت پروتوتایپم هست و البته در حال کوچ کردن به Justinmind هستم.
Dots و Fit Brains Trainer بازی های مورد علاقم هستند و هروقت فکرم خیلی مشغول باشه یکی دو ساعت بی وقفه Subway survey بازی میکنم.
برای کتابخوندن از Kobo، برای خبر خوندن از Flipboard و برای بعدا خوندن از Pocket استفاده میکنم که البته هرکدوم استفاده های خاص خودشون رو داره.
برای تماس های تلفنی و تصویری انتخاب اولم Facetime هست و بعد از اون skype و وایبر.
مسنجرهای مورد علاقم Message اپل هست، Google talk و اگر بهش بشه گفت مسنجر، نسخه Viber!
مرورگرهای مورد علاقه و استفاده ام همه جا Safari و روی ویندوز Chrome هست.
درایور مجازیم Dropbox هست.
صبح ها با Smart Alarm بیدار میشم
فکرهام رو روی adobe idea نگه میدارم
روی Day one خاطره هام رو مینویسم
برنامه ورزشیم رو از Fit woman میگیرم
مهمترین اپلیکیشن های فارسی که استفاده میکنم روی آیپد : هوای تهران و روی گوشی : آی بنزین، پرگار، ۵۰۴ لغت ضروری هستند.

شبکه های اجتماعی که توشون فعال هستم و همیشه چکشون میکنم، توییتر، اینستاگرام و فیسبوک هست و اکانتم هم همه جا AsmaKaroobi هست.

و درنهایت سایت هایی که همیشه و مداوم بهشون سر میزنم این ها هستند.

 

چه کتابی رو دوست داری و آخرین کتابی که خوندی چی بود ؟

من استاد شروع کردن و تموم نکردن کتاب ها هستم و معمولا دو سه تا کتاب رو باهم میخونم، البته اگر یک کتابی رو خیلی زیاد دوست داشته باشم، تا زمانیکه تمومش نکنم کنار نمیگذارمش. الان هم دارم این کتاب هارو میخونم : دختر پرتقالی، تفکر خلاق و Why we fail

من عاشق کتاب های تاریخی و داستان هستم، در زمینه گرایش تحصیلیم (مدیریت) هم کتاب زیاد میخونم و درنهایت هرچه بتونم و هروقت خالی که داشته باشم درباره تجربه کاربری میخونم.


usesthis.ir