تو این هفته مایکروسافت با ارائه آخرین نسخه از ویندوز خودش به شماره Build 9926 کاربراش رو شگفت زده کرد. شگفت زده بخاطر ویژگی ها و امکانات جذابی که تو این نسخه قرار گرفته. این مقاله به بررسی نسخه جدیدی از رابط کاربری مدرن ویندوز 10 می پردازه.


همین اول راه بهتره حرف دلم رو واستون باز کنم :) راستش رو بخواین اولین باری که ویندوز 8 پا به عرضه رقابت بین نسخه های ویندوز مایکروسافت گذاشت جزو اولین نفراتی بودم که از این ویندوز استقبال آنچنانی کردم. رابط کاربری واسم خیلی ارزش داره و رو این بخش حساست زیادی دارم، از این رو برعکس خیلی از کاربرای ویندوز عاشق و شیفته طراحی مدرن (مترو) ویندوز 8 هستم.

ولی اگه نظرم رو در مورد ویندوز 10 بخواین زیاد به دلم ننشسته. شاید بخاطر این باشه که من یه کاربر با سیستم معمولی هستم و از نمایشگر لمسی استفاده نمی کنم. آخه استراتژی مایکروسافت تو ویندوز 10 تغییر پیدا کرده و بازار هدفش به سمت گجت های لمسی پیش میره. این قضیه از نسخه جدید رابط مدرن ویندوز 10 قابل مشاهدست و هیچ شکی توش نیست.


اگه شما هم از ویندوز 10 واسه یه گجت غیر لمسی می خواید استفاده کنید فک نکنم اون دکمه های (با هیکل درشت) بستن و کوچکنمایی و ... بالای پنجره ها زیاد خوشحالتون کنه و ویندوز 8.1 واستون خیلی مناسب تر از 10 خواهد بود ولی اگه برعکس این قضیه باشه ویندوز 10 بهترین گزینه ست. (البته میدونم خیلی هاتون زیاد با نظر من موافق نخواهید بود :D )

خب بریم سراغ بررسی کوتاهمون


صفحه قفل با تصاویر جدید

تصاویر پس زمینه ای که توش استفاده شده بهتر تر از قبل شدن (بخصوص این یکی خیلی بهم چسبید). تغییراتی که تو این قسمت انجام گرفته بیشتر جنبه عملکردی دارن تا رابط کاربری، پس به اونا کاری نداریم. آیکن ها هم مثل قبل هستن و تغییر نکردن و فک نمی کنم بهتر از اینا بشه جاشون قرا داد.


نمونه ای از یه اپلیکیشن سبک مدرن


روی اپلیکیشن های مدرن هم تغییراتی هر چند کوچیک انجام گرفته. تغییراتی از قبیل: حذف تقریبی حاشیه پنجره ها (مثل OSX اپل). سایه دادن به پنجره ها. اضافه شدن نوار عنوان همراه با دکمه های درشت تر که واسه اپلیکیشن های رابط مدرن گزینه خوبیه ولی واسه پنجره های رابط دسکتاپ خیلی بزرگ هستن.


بازطراحی فروشگاه ویندوز


فروشگاه ویندوز خیلی بهتر از قبل شده و رابط کاربری خوب همراه با تجربه کاربری بهتر از قبل به کاربرا ارائه داده. تقریباً به همه اون چیزایی که واسه کاربرا مهم هستن تو همون صفحه نخست فروشگاه دسترسی وجود داره.

تو طراحی جدید فروشگاه دیگه خبری از رنگ سبز نیست و بجاش از ترکیب رنگهای بین توسی و سفید استفاده شده. این ترکیب رنگ به نظرم فروشگاه رو دلرباتر کرده. کادر جستجو اگه حاشیه نداشت بهتر مفهوم تخت بودن رو می رسوند و یه چیز دیگه اینکه اون تصویر کاربر هم اگه دایره ای شکل نبود خیلی خوب می شد. نمیدونم هدف مایکروسافت از گرد کردن حاشیه تصویر کاربر چی بوده ولی اینطوری بیشتر شبیه طراحی گوگله تا مایکروسافت.


استارت منوی 2 حالته


این همون چیزیه که باعث شده یکی از منتقدان ویندوز 10 باشم. استارت منویی که نه عملکردی سریع تو سیستم های پایین رده داره نه ظاهری کاربرپسندتر (از دیدم شخصیم). توی استارت منو بیشترین بخشی که نمره منفی به طراحیش میدم دکمه های تغییر سایز از کوچیک به تمام صفحه هستش. به دلیل اینکه خیلی بزرگ طراحی شدن که اینم بخاطر راحت بودن کاربرا موقع استفاده تو صفحات لمسی هستش ولی با این همه حقوق کاربرای دسکتاپ هم رعایت نشده.

بخش دیگه ای که توش جونم به لبم میرسه قسمت All Apps هستش که تو سیستم های ضعیف به کندی عمل می کنه در صورتیکه تو همون سیستم  با ویندوز 8 به راحتی کار می کنه! و بازم تصویر کاربر با اون ویژگی گردالو گونه اش!

واقعاً منوی استارت یکی از پر عیب ترین قسمت هایی بود که من تو این ویندوز دیدم.


پنجره و آیکن های رابط دسکتاپ


تو بخش دسکتاپ هم پنجره ها تو حالت سایز معمولی دارای سایه و تقریباً بدون حاشیه هستن که این ویژگی ها با اپلیکیشن های رابط مدرن یکسانه. به غیر اینا تغییرات دیگه ای تو پنجره ها داده نشده. آیکن پوشه ها هم به کلی تغییر پیدا کرده و طراحی تخت رو به خودش گرفته ولی زیبایی توش نیست. البته شاید اگه همه آیکن ها تغییر می کردن بهتر می شد و یجوری با هم مچ می شدن ولی انگار اینکار تو این نسخه صورت نگرفته و شاید هم تو نسخه های آتی انجام بگیره.


و این بود بررسی مختصری از رابط جدید ویندوز 10. خوشحالم که همراهم بودین ;)