شاید شما هم مثل من وقتی به ظاهر نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و اتوکد و نرم افزارهای مشابه نگاه می کنید با خودتون می گید اینا چطوری طراحی شدن؟
برای این سوال روش های و جواب های مختلفی وجود داره که بعضی هاشون معقولانه نیستن. مثلاً یه روش واسه طراحی ظاهر نرم افزار فتوشاپ ، استفاده از خود فتوشاپ برای طراحی ظاهر برنامه در قالب یه عکس هستش. این روش مشکلات زیادی برای توسعه دهنده نرم افزار بوجود میاره و رابط کاربری نرم افزار هیچ گونه انعطافی مقابل رخدادهایی مثل تغییر اندازه فرم نداره. استفاده از این روش همچنین می تونه تو عملکرد نرم افزار هم تاثیر بذاره و باعث افزایش حجم نرم افزار بشه.

یادمه اون روزهای اولی که برنامه نویسی رو شروع کردم ظاهر نرم افزارها رو با فتوشاپ طراحی می کردم و عکس طراحی شده رو به عنوان تصویر پس زمینه فرم یا کنترل های برنامه استفاده می کردم. اونم از نا آشنا بودنم با شیوه‌های جدید طراحی بود :). بعدها که با WPF آشنا شدم کلاً روشهای قبلی که استفاده می کردم رو فراموش کردم و رفتم سمت این شیوه‌ی جدید از طراحی. این تکنولوژی تقریباً سال 2008 توسط مایکروسافت معرفی شد و از اون موقع شرکت های مختلفی تصمیم گرفتن ظاهر نرم افزار هاشون رو باهاش آپدیت کنن. منم با اینکه منابع زیادی براش نبود و هنوز هم که هنوزه زیاد نیستن (بخصوص فارسی زبان) دنبالش کردم.

اینم بگم که این تکنولوژی بدون نرم افزار Expression Blend هیچی نیست. این نرم افزار کارها رو برا شما تماماً دستی می کنه و نیازی به کد نویسی ندارین. با WPF می شه ظاهر کنترل ها رو هر طوری که خواست تغییر داد و مهمتر از همه اینه که انعطافی پذیری ای که WPF به نرم افزار شما میده باور نکردنیه.
وقتی برای اولین بار تو Blend تجربش کردم خیلی برام جذاب بود (مثل این بود که انگاری یه چیزی رو تنهایی کشف کردم  D:)

تا به امروز رابط های کاربری زیادی رو باهاش طراحی کردم و امروز می خوام دو تا از طرح هام رو بهتون نشون بدم. این دو به نرم افزار نمایش وضعیت سیستم مربوط میشه:

طرح اول:



طرح دوم:



همچنین خوشحال میشم نظراتتون رو در موردشون بدونم  :)


لینک دانلود پروژه
حجم: 1.36 مگابایت